Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Трагиглюки» на трьох

Національний центр театрального мистецтва імені Леся Курбаса презентував триптих «Трійця Лідії»
16 травня, 2007 - 00:00
СЦЕНА З ВИСТАВИ / ФОТО З ПРЕС-СЛУЖБИ ЦЕНТРУ ІМ. ЛЕСЯ КУРБАСА

Цей творчій проект присвячено українській поетесі та драматургу Лідії Чупіс, яка загинула десять років тому. Поставила виставу режисер Олена Шапаренко. Глядач мав змогу побачити перший сценічний твір «Життя на трьох» у контексті «Триптиху» за п’єсою авторки.

У центрі вистави постає життя жінки — «Я» (у ролі актриса Театру російської драми Світлана Автухова), котра перебуває на краю безодні: фізичної, моральної, духовної. Чинники, що штовхають героїню до прірви, — алкоголь та наркотики; причина — невгамовна самотність, яка є неприродною для людини, адже в неї, здається, було все — любов, бурхливе життя, кар’єра... Жінка перебуває на межі сну та реальності, здорового глузду та алкогольного сп’яніння, а далі — як у замкненому колі — похмілля, і щоденна історія невідворотно повторюється.

Своєрідним прологом сценічного твору є пробудження героїні від сну: прокидаючись від сонячного світла, вона немов обіймає когось, й елементи театру тіней свідчать про те, що цей хтось все ж таки був у її житті. Проте далі — у доволі депресивній, гнітючій атмосфері — триває продовження її духовного існування.

Слухаючи текст «Життя на трьох», складається враження, що п’єса Лідії Чупіс призначена для моновистави, адже, фактично, є монологом однієї героїні. Проте у цьому п’янкому та «нервовому» просторі (сценографічні апартаменти нагадують палату у божевільні — білі стіни, білий паперовий телефон, пляшка і т.д.) з’являється «Вона» (у цій ролі Христина Воробйова) — марення героїні, такий собі «глюк» (до речі, жанр сценічного твору визначено як «мелодраматичний трагіглюк на дві картини у супроводі телефону»). І «Вона» настільки тісно взаємодіє з героїнею — рятує і жаліє, допомагає, любить, а подекуди виховує і знущається, — що дві площини: містика та реальність стають єдиним цілим. Атрибутами деякої містифікації слугують уявні дзеркала на сцені, а також лялька — алегорична мініатюрна копія героїні, яка нерухомо перебуває на такому ж самому кріслі-качалці.

«Вона» намагається порятувати героїню від алкогольної та наркотичної залежності, вважаючи основним засобом порятунку Любов: перефразовуючи відомий афоризм про існування Бога, можна припустити, що якби любові не було, то люди б її вигадали — і така вигадка має місце у виставі. Саме за неї вони чіпляються, як за останню можливість жити. Героїня ж, страждаючи від сорому за власну поведінку, як той П’яниця з «Маленького принца» Екзюпері, п’є від сорому і невдоволення собою.

Вистава насичена термінами з психіатрії, вживання яких героїнею сприймаються як самоіронія, а також фрейдистськими символами (наприклад, еротичні мотиви в зовнішньому вигляді місяця), без яких, звичайно, у «популярній» психіатрії не обійтися.

Третім учасником «Життя» є телефон: саме телефонного дзвоника від коханого героїні так чекають щодня «Я» і «Вона». Героїня, немов би спілкується з коханим: то сварить його і сперечається, то розмовляє лагідно та пестливо. Проте це спілкування виявляється лише грою — грою у життя та кохання, а ще — необхідним монологом для людини з пораненою душею. І важко утриматись від асоціації цієї гри з «Людським голосом» Жана Кокто та його визначенням монологу, як «можливості для людини вилити душу».

У фінальній сцені любов хоча б на певний час рятує жінку: вона заспокоюється і засинає (актриса виявляє неабияку духовну пластичність — від монологів на межі психічного зриву до спокою й умиротворення), а «Вона» розмовляє по телефону з уявним коханим, підхоплюючи задані правила гри. Згодом на стіні з’являються дитячі малюнки, які символізують душевний затишок і родинне щастя... Що відбуватиметься після того, як героїня прокинеться? Врешті, це не має особливого значення, адже на кожному новому етапі життя — своя містифікація і, можливо, свої «глюки»…

Олена ВАРВАРИЧ, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: