Розважання телеглядачів поставлено на потік. Складається враження, що на телеекранах усього світу гуляють клоновані бренди. Проте в усьому світі найбільший обіг припадає на купівлю ліцензій. Програми враховують місцеву ментальність, та і телеканал при цьому зберігає своє обличчя.
Цей шлях обрав і Новий канал. Розвідка донесла, що Юру Горбунова місяців зо два умовляли вести програму «Один за всіх!». У цій програмі беруть участь сім’ями, але конкурсне завдання виконує хтось один. Головна «фішка» — у несподіваних завданнях, з якими пересічна людина не стикається. Нелегко за п’ять днів навчитися закидати ногою каску на голову або висмикувати скатертину з-під тарілок і келихів, не порушивши сервіровку. Призи, проте, гідні. Переможці виграють машину або поїздку на двох на недорогий закордонний курорт, не рахуючи різних соковижималок і дитячих іграшок. Все продумано — у середньому в одній програмі більше одного щасливого випадку не випадає.
«Один за всіх!» минулого року йшла на НТВ, але втрималася тільки один сезон. Можливо, причина невдачі у дещо сухуватій, неемоційній ведучій. Дійсно: у шоу, побудованому за принципом «відповідаєш на запитання — отримуєш пилосос» багато залежить від ведучого. І Новий цей момент врахував. Не страшно перехвалити «своего в доску» Горбунова. Навіть простуваті жарти, сказані доречно, звучать органічно. І яка б доля не випала конкурсантам, дивлячись на розкутого хлопця, розумієш — у житті треба бути готовим до всього. На кожному повороті програми — у першій зустрічі з відважною сім’єю, розмовляючи з болільниками, у фінальній декорації Юра вичавлює з аудиторії максимум емоцій.
Менше пощастило з передачею його колезі Маші Єфросініній. За рекламою іншого проекту Нового каналу — «Фактор страху» (проект made in USA, компанія NBC) — можна було зрозуміти, що Маша їздила на зйомки до Аргентини. Але видно лише ведучого НТВ Володимира Турчинського, а голос Єфросініної іноді коментує за кадром. Навіть не знаю, чи можна за такої пайової участі назвати «Фактор страху» програмою Нового, але сам по собі проект добротний.
Злий жарт із глядачами зіграв анонс. За ним можна собі уявити досить примітивне протиборство з нагнітанням пристрастей. Щось середнє між «Богатирськими іграми» та фільмом жахів. Але все у дусі чесного змагання. Шоу повторює ходи французької гри «Форт Буайяр». До речі, у «Буайяр» команда телевізійників НТВ їздила неодноразово. Може, тому НТВ «клюнуло» на «Фактор страху». У кадрі бридкі пацюки та слизькі змії, що повзають по головах претендентів; занурення у крижану воду у пластмасовій «труні», яку треба відкрити, поки не закінчиться повітря у легенях, інші бузувірські завдання. Виконати їх може і людина середньої фізичної підготовки, але з міцними нервами. Переможець зриває добрячий куш — 50 000 тисяч доларів.
На сайті Нового навіть прізвище ведучого не вказано, мабуть на знак солідарності з Машею. Але, знаючи її стиль, можна уявити, як виглядала б програма. Чарівна ведуча яскраво вирізнялася б на фоні відважних претендентів. А у перебивках Фро (прізвисько Єфросініної, вказане на сайті) позувала б з акулами, крокодилами та аргентинськими мачо, попиваючи розчинну каву.
Найбільше своїх ідей Новий вклав у ток-шоу денного формату «Життя прекрасне». За рік шоу творчо зміцніло, але не втратило схожості з НТВешним же «Доміно». Ті ж світські теми, ті ж три диванчики для гостей, розумна пропорція відомих людей, експертів і пересічних обивателів. Головна відмінність — одна ведуча. І манера поведінки симпатичної Іванни Найди за рік не змінилася. Незважаючи на солідний стаж роботи у телевізійній журналістиці, вона нагадує дівчинку, яка набралася хоробрості і відважно відстоює свою тему. Можливо, тандем двох Олен унікальний за своєю злагодженістю і з ними важко конкурувати.
Редактори «Життя...» проводять колосальну роботу, щоб знайти гідних оповідачів. Причому це ж не шоу на емоційне роздягання, коли людині досить розповісти історію особистого життя. І все ж їх с часом вражає вірус вульгарності. Часті гості на студійних диванчиках Нового — одіозні письменниця з відьомськими замашками або актори, що прославилися завдяки рекламі. У редакторів «Доміно» не тільки смак більш витончений, але і ситуативне чуття. Розуміють — набридає цілий рік обговорювати долі розведених або зайву вагу. За щоденного ефіру важко утримати увагу глядача тільки на довгограючих сюжетах.
Чимало програм мігрувало в український ефір від сусідів. За жорстким ритмом і системою заохочень вгадується західний прагматизм у телевізійних іграх «Як украсти мільйон», «Крісло», «Найрозумніший» («1+1»). Знайшла собі «тата» — Ігоря Пелеха і стала довгожителькою з «тріумфальною» біографією невитіювата «Галопом по європах» (ICTV). Московський варіант цієї програми з кількома молоденькими ведучими був набагато слабкішим і не вижив на ТВЦ. Зробили ставку на романтичний порив в «Інтерівській» програмі «Все для тебе» — ТБ пропозиції руки та серця. У українському варіанті — це, передусім, свято для нареченої та історія кохання. А у російського канала REN TV «Любов з першого погляду» — це штаб бойових дій з трьох крутих ведучих по захопленню об’єкта будь-якими методами.
Отже, українське ТБ — у владі глобалізації. Міцних розважальних проектів багато, але саме через це наші канали схожі один на одного. Спитай глядача, на якому каналі він бачив передачу — не пригадає. Але унікальний імідж — це вже завдання на перспективу.