Туристичне Запоріжжя приваблює гостей здебільшого Хортицею, Дніпрогесом, а ще найдовшим у Європі центральним проспектом Леніна й кількома панорамами димів, котрі здіймаються над тутешніми гігантами індустрії. Знавці ж не оминуть приватний Музей зброї — по-перше, тому що унікальний, а по-друге, тому що розташований на самісінькому проспекті.
Днями громадська організація «Автомотоклуб «Фаетон»» відкрила і свій музей. Він теж унікальний, хоча на проспекті Леніна під нього приміщення не знайдеш, а лише в промзоні, де поряд уже не димить зупинений алюмінієвий комбінат і ще добряче димить «Укрграфіт». Хоча дістатися до музею складно, та все компенсується побаченим. Бо де ще знайдеш в Україні музей, у якому близько тридцяти одиниць ретроавтомобілів — здебільшого часів Другої світової війни. Незважаючи на те, що концептуально «Фаетон» намагається відновлювати стару військову техніку радянського виробництва, тут поряд із «ГАЗом» 1935 р. випуску є й «Опель-супер 6» 1937-го, а також «джип» і кілька «Доджів»-усюдиходів 31/4. Є і прообраз легендарного «Студебекера» — автомобіль компанії GMC. Остання продала ліцензію «Студебекера» після Перл-Харлбора 1941 року, бо не справлялася із замовленнями, які одного дня зросли увосьмеро. Інша річ, що в покупця був менш вибагливий до бензинів двигун, а це в умовах фронту відігравало вирішальну роль, тому GMC продала армії 6,5 тисячі автомобілів, а «Студебекер» — 140 тисяч. Частина їх за ленд-лізом потрапила й до СРСР.
Спитав у фактичного завідувача музею В’ячеслава Зайцева про низку радянських «полуторок» — ось вони із прожекторною установкою, а ось на їхній базі «Катюша» тощо... І виявилося, що ніякі це не «полуторки», а зовсім інша модель — тритонні (тобто удвічі потужніші) «ЗІСи».
Серед машин 1950—1960 років «королем» виглядає ЗІМ горьківського заводу, хоча біленька «лялечка» — фольксвагенівський «жук» — та справжні стиляги «Шевроле» теж виглядають чудово.
Ще однією частиною експозиції є кілька десятків мотоциклів і моторолерів. Перші теж із військовим ухилом — озброєні, як кажуть, до зубів. До речі, уся музейна техніка, а це близько 60 одиниць, — у відмінному стані й на ходу (окрім трьох мотоциклів). На великі міські свята фаетонівці проводять традиційний пробіг вулицями Запоріжжя. А ще на площах міста організовували імпрвізований музей під відкритим небом, потреби в якому відтепер немає.
Дітей і дорослих у ретромузеї зацікавить колекція іграшкових автомобілів та військової техніки. Усіх, як кажуть, часів і народів. А ось номерні знаки фактично повного зібрання американських штатів, які самі по собі виглядають як витвори мистецтва, можуть зацікавити вже й жіночок.
У дворі поряд із музеєм — кілька одиниць техніки, яка ще потребує рук справжніх ентузіастів і майстрів, котрі об’єдналися у «Фаетоні». Тут же три гармати часів війни, 37-міліметрова зенітка та полковий міномет. Як розповів В. Зайцев, сьогодні в роботі з доведення до належного вигляду у клубі перебуває до 60 автомобілів. Адже девіз «Фаетону» — максимальна відповідність оригіналові й робочий стан автомобіля. Тільки таку техніку вивозять на люди.