Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Усе почалося з «Аїди»

200 років тому на київській сцені вперше прозвучали твори великих італійців
6 грудня, 2005 - 00:00

У п'ятницю легендарною «Турандот» Дж. Пуччіні завершився спільний творчий проект Національної опери України та Італійського інституту культури.

Якщо пригадати історію, то в нашому місті з величезним успіхом проходили гастролі різних італійських оперних труп, а коли 1901 року було закінчене будівництво Київської опери (архітектор будівлі Віктор Шретер), то однією з перших вистав, поставлених на цій сцені, стала опера «Аїда» Джузеппе Верді. Тоді з величезним тріумфом головну партію ефіопської цариці Аїди та рабині Амнеріс виконала знаменита співачка Клара Брун. Потрібно зазначити, що на українській сцені з 26 вердіївських опер — 20(!) прозвучали ще за життя композитора. Саме «Аїдою» з 1 жовтня 1926 року починається відлік діяльності Київського державного театру опери та балету (нині Національної опери України). Твори італійської класики завжди були окрасою репертуару нашого театру. Довгі роки з аншлагами проходили вистави: «Туга», «Богема» Пуччіні, «Сільська честь» Масканьї, «Паяци» Леонкавалло та інші.

Блискучим був склад трупи до й після Другої світової війни: Борис Гмиря, Іван Паторжинський, Зоя Гайдай, Марія Литвиненко-Вольгемут, Михайло Гришко та інші майстри вокалу. А на початку 60-х років минулого сторіччя стався ще один творчий зліт Київської опери. В афіші з'являються такі знакові постановки, як «Дон Паскуале» та «Лючія ді Ламмермур», які стали дебютом видатного диригента Олега Рябова. Якщо перегорнути сторінки історії театру, то, наприклад, дебютом на київській сцені легендарного маестро Стефана Турчака стала опера «Отелло» Дж. Верді. У різні роки вистави-візитівки ставили такі прекрасні режисери, як Дмитро Смолич, Ірина Молостова, художник Федір Нірод. В італійському репертуарі прекрасно виступали прем'єри української сцени: Анатолій Солов'яненко, Євгенія Мірошниченко, Белла Руденко, Юрій Гуляєв, Дмитро Гнатюк, Анатолій Мокренко, Гізела Ципола, Анатолій Кочерга, Євдокія Колесник, і цей перелік зоряних акторів можна довго продовжувати.

Знаменно, що лише в минулому сторіччі в театрі було поставлено 42 прем'єри творів лише одного Дж. Верді, а взагалі твори італійських композиторів ставилися у нашому театрі 95 разів. Потрібно зазначити, що й нині в репертуарі Національної опери італійська класика посідає лідируючі позиції, бо вона є колискою оперного мистецтва. Так, серед недавніх прем'єр — «Турандот» Пуччіні та «Джоконда» Понкієллі, здійснені завдяки тісній творчій співпраці нашого театру та Італійського iнституту культури. Ці вистави поставили диригент Володимир Кожухар, режисер Маріо Корраді, хормейстер Лев Венедиктов, художник Марія Левитська. Знаковими ці опери стали в долях нинішніх прем'єрів київської трупи: Лідії Забілястої, Людмили Юрченко, Світлани Добронравової, Романа Майбороди, Івана Пономаренка, Тетяни Анісімової, Дмитра Попова, Петра й Павла Приймаків, Олександра Гурця...

— Культурний діалог між Україною та Італією має масу різних відтінків, але особливо плідно наша співпраця проходить у музичній сфері, — підкреслив Нікола Франко Баллоні, директор Італійського інституту культури. — Цим фестивалем, коли протягом п'яти вечорів було показано п'ять опер італійських композиторів, ми підбиваємо підсумки багаторічного плідного партнерства між нашим інститутом і Київською оперою. Я впевнений, що співпраця між нами триватиме й надалі.

У рамках фестивалю «Італійська опера на київській сцені» глядачі мали можливість побачити кращі постановки театру. Він відкривався «Аїдою» (постановка Дмитра Гнатюка, диригент Володимир Кожухар). Насолодитися прекрасною музикою й захопитися майстерністю вокального виконання не лише провідних українських акторів (Олександра Гурця, Івана Пономаренка, Степана Фіцича, Ольги Нагорної, Василя Колибаб'юка, Алли Позняк), але й послухати, як співають італійські солісти — Паола Романо та Франко де Грандіс — для них ця вистава стала дебютом на київській сцені. (Інтерв'ю з ними в найближчих числах «Дня». — Т. П. ). Потрібно зазначити, що не лише «Аїда», а всі опери, заявлені в фестивальній афіші проходили з аншлагами.

Наприклад, у «Травіаті» Дж. Верді глядачі спостерігали за новим акторським дуетом: найскладнішу драматичну партію Віолетти виконала молода стажерка театру Оксана Ярова, а її партнером виступив відомий співак Володимир Гришко (Альфред), який останнім часом розривається між двома пристрастями — співом і роботою (радника Президента України В. Ющенка з питань культури).

Захоплюючим лицарським романом у музиці можна назвати оперу «Лючiя ді Ламмермур» Доніцетті. Цю виставу поставила одна з кращих українських режисерів Ірина Олександрівна Молостова. П'ять років тому нове дихання опера набула завдяки оновленій версії, зробленій молодим постановником Анатолієм Солов'яненком-молодшим. На фестивалі головну партію Лючії виконала нова молода «зірочка» колективу Алла Родіна, якій пророкують велике сценічне майбутнє.

На фестивалі було представлено й дві недавні новинки з репертуару театру — «Джоконда» і «Турандот» у режисерській інтерпретації італійського режисера Маріо Корраді. У «Джоконді» в головних партіях виступили молоді солісти Тетяна Анісімова та Дмитро Попов, а завершився фестиваль «Турандот», у якій публіка послухала прем'єрів Національної опери Лідію Забілясту (Турандот) та Олександра Гурця (Калаф), італійського гастролера Франко де Грандіса (Тимур).

Як заявили організатори цього міжнародного проекту, на глядачів чекають нові цікаві події. Місце зустрічі залишається те ж саме — Київська опера.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: 
Рубрика: