Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Віктор ГОНТАРОВ: «У наш час суспільство байдуже до художника»

27 грудня, 2000 - 00:00

Останню чверть століття художнє життя Харкова неможливо уявити без заслуженого художника України Віктора Гонтарова. Пустельні пейзажі, замріяні, задумливі картини-фантазії скромного сільського побуту ось уже багато років привертають увагу глядача, вельми далекого від сільського життя. У них важко вловити еволюцію, все ніби зупинилося, зосередилося на повоєнному часі. Самотня жіноча постать, напівзруйнована церква з поваленим хрестом. Ці знаки добре знайомі старшому поколінню, проте не залишають байдужим і чуйного молодого глядача. В середині сімдесятих у художника був казантипський період. У той час Казантип був Меккою художників-нонконформістів, молодих учених, неприкаяних поетів та інших, хто хотів залишатися самим собою, незважаючи на конкретні історичні обставини. Гонтаров ніколи не грав у нонконформізм, епатаж та іншу гру сорокарічних підлітків, він завжди залишався самим собою. Його картини також ніяк не були схожі на «Ранок у Сорренто» або «Чаювання на Капрі». Роботи Гонтарова привертали увагу кваліфікованого глядача, переважно, не творчих професій.

— Ви закінчили Ленінградське вище художнє училище імені В.І. Мухіної, але у вашому живописі немає нічого петербурзького, академічного.

— Вважаю, мені дуже повезло, що я вчився в Ленінграді, і саме в училищі імені Мухіної. У той час воно бiльш-менш відрізнялося від інших навчальних закладів Союзу свободою творчості. Поступити туди було дуже складно — мені вдалося це зробити тільки з третього разу. Якщо в Інституті імені Рєпіна, колишній Академії, вивчення творчості художників, їхніх прийомів починалося з передвижників, то в Мухінському училищі — з Давнього Єгипту, Візантії, раннього італійського Відродження (до цих великих стилів я зберіг пристрасть і досі, хоч зовні в моїх роботах, може, це складно помітити). Петербург-Ленінград — місто класичне, місто-космополіт. Якось я чув таку думку, що той, хто закінчить ленінградську школу, чи то літературну, чи то художню, потім легко вписується в національну школу і розвиває своє національне мистецтво. Мені вона здається вірнішою.

— Ви художник-монументаліст. У цей час займаєтеся виключно станковим живописом. Що дав вам попередній досвід?

— Я вважаю, що художник не може вважатися станковістом, монументалістом, графіком. Він повинен мати певний культурний рівень і вміти займатися чим завгодно. Звісно ж, станковий живопис відрізняється від монументального насамперед розмірами. Станковий живопис більш камерний, аніж стінопис. Але вплив монументального живопису, безумовно ж, є: по-перше, чітко виражена лінійність, по- друге, роботи повинні сприйматися з великої відстані. І ясна річ, поняття композиції. Художник-монументаліст — це, насамперед, художник-композитор.

— Ви займаєтеся пейзажем з кінця сімдесятих. Пейзаж як жанр найбільшою мірою відкритий почуттю.

— Пейзаж — це стан душі. Я не пишу з натури, хоч роблю масу малюнків. Я хочу зобразити найзвичайніше, що часом буває понадскладно, щоб у глядача виникало відчуття, що він десь це вже бачив. Тобто пейзажі я створюю сам. У них є тиша, є спокій, мало предметів, багато простору. Головне — щоб річ, насамперед, сприяла спогляданню. Ну, а споглядання вимагає самотності.

— Останнім часом ви виставляєте роботи художньо-декоративного плану. Це захоплення — данина моді?

— Мені пощастило, до дванадцяти років я жив у селі. В цих картинах я повертаюся до тих образів, які в мені жили, коли я ще не знав, що буду художником. Це ж я раджу робити й своїм учням. Коли студенти приносять свої роботи, я відразу ж бачу, чи безпосереднє це враження, чи взяте у класиків. У дитинстві на мене велике враження справили килими-примітиви, які висіли над ліжком у кожній хатині. Звичайно, на них були зображені витончені дами верхи на конях, козаки з дівчатами біля криниці, русалки. Оскільки до цього я просто нічого не бачив, вони справили на мене враження не менше, аніж я отримав згодом від класичного живопису.

— Нещодавно вийшла книжка поезії Степана Сапеляка «Страсті по любові». Книжка ілюстрована вашими роботами, які співзвучні поезії автора. Крім того, вони мають самостійне, а не тільки ілюстративне значення. Я знаю, це ваш перший досвід роботи в книжковій графіці. І цілком успішний. Як вам це вдалося?

— Я не брав участі в оформленні цієї книжки, просто я надав свої роботи Степанові Сапеляку, з яким мене давно пов'язують дружні відносини. Що стосується самої книжки, то весь графічний дизайн і макет виконував один із випускників нашого інституту Володимир Носань. Коли я побачив кінцевий результат, то зрозумів, що вийшло краще, ніж якби я спеціально робив ілюстрації до книжки. Вийшов синтез двох самостійних партій — поезії та живопису. І все це органічно пов'язане між собою.

— Прийнято вважати, що життя художника трагічне, що сучасники часто не розуміють його. Звідки він черпає сили для життя, для творчості?

— Наш час урбанізації і маскульту не сприяє розвитку мистецтва. Не те, що ти вступаєш у суперечність із суспільством, а просто суспільству байдуже до тебе. Щоправда, існує вузьке коло людей, які це сприймають і кому все це цікаво, а проте, напевно, так було завжди.

Я художник невеликого кутка землі на Харківщині. Думаю, що художник може вийти на світовий рівень, виходячи з конкретної точки на землі. Це моє глибоке переконання. Ось звідси я й беру сили для життя, для роботи. Мені доводилося бувати по два-три місяці з виставками в таких благополучних країнах, як Німеччина, Швеція, Канада, Австрія, але повірте, що найприємнішим моментом цих вояжів було повернення додому.

Сергій БАТАНОВ, спеціально для «Дня». Фото автора ВІКТОР ГОНТАРОВ НА ФОНІ СВОЇХ РОБІТ
Газета: 
Рубрика: