Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Юлія ШВЕД: десять років із музикою

28 грудня, 2000 - 00:00

У вісім років їй аплодувала Польща... У дев’ять — її талант зачарував слухачів на I Міжнародному конкурсі пам’яті Володимира Горовиця. Погодьтеся, небагато знайдеться юних музикантів, яких батьківщина Ф. Шопена визнала одним із найкращих виконавців його творів. Минулого року Польський інститут у Києві та Посольство Республіки Польща заснували для Юлії Швед стипендію за виконання творів Ф. Шопена. Вона — п’ятнадцятирічна вихованка Київської середньої спеціальної школи ім. М. Лисенка при Національній академії музики — навчається в класі заслуженого діяча культури, завідувача кафедри спеціального фортепіано, професора Ігоря Рябова.

Цього вечора в Колонному залі Національної філармонії України юна піаністка представила на суд вибагливої публіки свою нову сольну програму. Фахівці, можливо, згодом відзначать хрестоматійний репертуар концерту. В його основу було покладено твори Й. Баха, Л. Бетховена та Ф. Шопена. Однак тут спадає на думку крилатий вислів Г. Нейгауза про те, що виконання творів саме цих композиторів визначає рівень майстерності музиканта. Утім, окрім філігранної техніки, продемонстрованої Юлією, було найголовніше — природне відчуття стилю кожного твору, вміння поєднати свій внутрішній світ із тим, що намагався відобразити композитор.

Світло і легко прозвучала у виконанні Ю. Швед сімнадцята соната Бетховена, але глибина розкриття трагічних образів не відсувалася на другий план.

Старовинні французькі танці, об’єднані Йоганном Бахом у єдиний цикл у «Французькій увертюрі», наче відтворювали картини минулих епох, — такими гармонійними стали ці музичні образи в юної піаністки. А найголовніше, вона не тільки вміє тонко відчути і передати стиль композиторів та епоху, в яку вони жили і творили, а й надати можливість слухачам усвідомити сучасність класичних творів. Можливо тому, що вона наповнює їх надією та силою вічної молодості й краси.

Друге відділення концерту було цілком присвячене найулюбленішому композиторові Ю. Швед — Фредерику Шопену. Вона виконала всі чотири скерцо Шопена паризького періоду його творчості. У її виконанні ці складні твори пролунали зі щирим романтизмом, властивим юності, але романтичних перебільшень, на які іноді хибують для зовнішніх ефектів молоді виконавці, не було. Навпаки, було розмаїття образів, почуттів, найтонших відтінків настроїв.

Кілька штрихів до портрету молодої киянки. Юлія Швед не займається музикою — вона в ній живе з п’яти років. Дівчина вже стала лауреатом кількох міжнародних конкурсів, виступала з концертами в Польщі, Німеччині, Ізраїлі.

І насамкінець, концерт Юлії Швед у Національній філармонії України відбувся завдяки підтримці Фонду сприяння розвитку мистецтв. Саме він, у рамках своїх програм постійно допомагає юним талантам нашої держави, сприяє розвиткові класичного мистецтва в Україні.

Володимир ЧЕРЕШИНСЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: