Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Мудреці про державу

11 серпня, 2006 - 00:00

Феномен держави займав уми людей, починаючи з cивої давнини. Так Арістотель (IV ст. до н.е.) вважав, що людина за своєю природою — політична тварина і що щасливого життя можна досягнути лише разом з іншими людьми в ході спільної, взаємодоповнюючої діяльності, спрямованої на спільне благо. Нижче наводяться висловлювання про державу мудреців різних народів і часів (від VI ст. до нашої ери і до нашого часу).

Арістотель: «За своєю природою всі люди прагнуть до об’єднання в державі. Той, хто перший влаштував державу, зробив для людей велике благо».

Конфуцій: «Благородний муж допомагає людям побачити те, що є в них доброго, і не вчить людей бачити те, що є в них поганого. А ниций чоловік чинить навпаки».

Конфуцій: «У країні, де є порядок, будь сміливий у діях і в промовах. У країні, де немає порядку, будь сміливий у діях, але обачний у промовах».

Конфуцій: «Не роби сусідові того, чого собі не побажаєш».

Арістотель: «Той, хто не прагне жити в державі, — звір чи божество. Людина за природою — істота політична».

Арістотель: «Справедливість є найбільшою з доброчесностей, більш дивовижною і блискучою, аніж вечірня чи ранкова зірка».

Арістотель: «За відсутністю в суспільстві середніх громадян незаможні люди давлять своєю чисельністю, і держава швидко йде до загибелі».

Рівароль: «У державі потрібно чітко розрізняти арифметичну більшість і більшість політичну».

Монтень: «Кращий державний устрій для будь-якого народу — це той, що зберіг його як ціле».

Мілль: «Гідність держави залежить, зрештою, від гідності особистостей, що її створюють».

Плутарх: «Коли Солона спитали, яка держава найбільш облаштована, він відповів: «Та, в якій не скривджені громадяни переслідують судом і карають кривдників не менше, ніж скривджені».

Вольтер: «Державу робить слабкою брак не грошей, а обдарованих людей».

Макіавеллі: «Держави набуваються або своєю, або чужою зброєю, або милістю долі, або доблестю».

Ларошфуко: «Розкіш і надмірна вишуканість передрікають вірну загибель державі, бо свідчать про те, що всі приватні особи піклуються лише про власне благо, зовсім не піклуючись про благо суспільне».

Сучасний мудрець: «Добробут держави забезпечують не ті гроші, які вона щорічно відпускає чиновникам, а ті, які вона щорічно залишає в кишенях громадян».

Конфуцій: «Коли держава керується згідно з розумом, ганебними є бідність і злидні; коли держава не керується згідно з розумом, то ганебні багатства і почесті».

Гете: «Цар, який не збирає навколо себе всіх обдарованих і гідних людей, подібний до полководця без армії».

Рестон: «Державний корабель — єдиний, який дає течу на самісінькій вершині».

Берні: «Якби природа мала стільки законів, як держава, сам Господь неспроможний був би управляти нею».

Вольтер: «Багаточисленність законів у державі є те ж саме, що велике число лікарів: ознака хвороби і безсилля».

Тацит: «Чим слабша держава, тим більше в неї законів».

Лао-Цзи: «Коли в державі смута — виникають «вірнопіддані».

Бердяєв: «Держава існує не для того, щоб перетворювати земне життя на рай, а для того, щоб перешкодити йому остаточно перетворитися на пекло».

Наполеон Бонапарт: «За своєю сутністю, назва і образ правління не мають ніякого значення: якщо тільки правосуддя чиниться для всіх громадян, якщо вони зрівняні в правах, держава керується добре».

Станіслав Єжи Лєц: «Якою багатою повинна бути держава, щоб дозволити собі сформувати з половини населення поліцію, а іншу половину утримувати у в’язницях!»

Станіслав Єжи Лєц: «Підозрюю, що деякі правителі із задоволенням відрубали б підданим руки, якби не мали потреби в оплесках».

Вольтер: «Рівність громадян є річ найбільш природна, і в той же час це — химера».

Турецька приказка: «Нехай усмішка монарха не п’янить тебе: з його рота проглядають левові зуби».

Народна мудрість сусіда: «Любов до батьківщини не знає чужих кордонів».

Бальзак: «Окрема особа не зобов’язана бути мудрішою за цілу націю».

Брехт: «Нещасною є та країна, яка потребує героїв».

Брехт: «Державні перевороти здійснюються в глухих кутах».

Вольтер: «Королі знають про справи своїх міністрів не більше, аніж рогоносці про справи своїх дружин».

Бокль: «У давнину найбагатшими країнами були ті, природа яких була найбільш родюча; нині ж найбагатші країни — ті, в яких люди найбільш діяльні».

Байрон: «Тисячі років буває не досить, щоб створити державу, натомість однієї години буває досить, щоб вона розвіялася в прах».

Байрон: «Поінформований народ легше вести, але його важче гнати; ним легше керувати, але неможливо поневолити».

Вашингтон: «Ніяка нація не може досягти процвітання, доки вона не усвідомить, що орати поле — таке ж гідне заняття, як і писати поему».

Лінкольн: «Можна обдурювати частину народу весь час; можна обдурювати весь народ деякий час, але не можна обдурювати весь час весь народ».

Гюго: «Королі йдуть, а народи залишаються».

Платон: «У всіх державах справедливістю вважається одне й те ж — те, що корисне для існуючої влади».

Рівароль: «Бувають часи, коли уряд втрачає довіру народу, але я не знаю часу, коли він міг би довіряти йому».

Ключевський: «Державі служать гірші люди, а кращі — тільки гіршими своїми властивостями».

Рейналь: «Зрештою, народи бувають саме такими, якими зробив їх уряд».

Клара ГУДЗИК, «День»
Газета: 
Рубрика: