Поступово будівництво церковних культових споруд набувало
широкого розмаху. Зростала архітектурно-мистецька вишуканість церков та
їхня кількість. Дуже часто невеликі міста України мали кілька храмів. Наприклад,
у XVIII ст. у волосному містечку Лисянці Звенигородського повіту Київської
губернії діяли шість церков: Михайлівська, збудована (172 3 р.), Преображенська
(1730 р.), Вознесенська, (1730 р.), Георгіївська (1723 р.), Миколаївська
(1718 р.) та Успенська (172 0 р.). У XIX ст. в Лисянці збудували римсько-католицький
костьол. При ньому до 1832 р. був францисканський монастир, а 1861 р. в
Лисянці висвятили нову кам'яну церкву, яка належала до 3-го класу і мала
119 десятин землі.
Найбільшого поширення на території етнічних українських
земель набули православні церкви, назви яких мають широкий спектр. Зокрема,
в XIX ст. на території Лисянщини Звенигородського повіту діяло шість церков,
названі іменем Святої Покрови, три Богородичні церкви, дві Успенські церкви,
дві Свято-Михайлівські, дві Троїцькі, а також Вознесенська, Миколаївська,
Воздвиженська, Богословна, Свято-Миколаївська; інші носили імена архістратига
Михаїла, Йосипа Обручника, мучениць Олександри, Параскеви, великомученика
Георгія, святого Василя — єпископа Парійського.
На превеликий жаль, в історії України церковна архітектура
неодноразово зазнавала нищення: ще внук Володимира Мономаха Андрій Боголюбський,
1169 р. захопивши Київ, пограбував і знищив історико-церковне надбання;
1240 р. хан Батий на місці багатьох церков залишив одні згарища; потерпала
церковна культура і в часи Руїни, коли під гнітом Польщі нищилися православні
церкви; під час Гайдамаччини 1768 р. повстанці знищили сотні греко-католицьких
костьолів. Справжнього розгрому зазнали церкви в період радянської влади.
З утворенням 1922 р. Радянського Союзу радянська влада,
яка боролася проти будь-якої релігії, змушена була зберегти Російську православну
церкву, оскільки та підтримувала становлення нової, радянської держави.
У той же час Українська автокефальна православна церква була знищена, бо
ідея існування автокефалії грунтувалася на ідеї незалежності Української
держави.
Нова влада із самого початку, згідно з постановою № 10
відділу вищої школи Народного комісаріату освіти за підписами завідувача
відділу Назарова та секретаря Фрідмана, на всій території України вилучала
релігійні символи: ікони, лампади, зображення святих тощо — з вищих та
інших шкіл; передавала (дуже часто вже в неповному складі) до найближчих
церков і храмів, які невдовзі зазнали руйнації та пограбування. Наукові
заклади історико-релігійного характеру перейменовувалися на вищі школи
і, таким чином, потрапляли під дію цієї постанови.
Із проведенням у життя радянськими органами влади Декрету
про відокремлення церкви від держави порушився органічний розвиток українського
села. Релігійні споруди стали зазнавати варварського винищення. Розгляньмо
це на прикладі невеликої території Київщини — Лисянщини (нині Лисянський
район Черкаської області). Історичні дослідження свідчать, що в Лисянському
районі 1935 року була знята з обліку і використовувалася як склад церква
в селі Смільчинці. 1939 року в селі Хижинці того ж району на місці церкви
було створено сільський клуб. На сільський клуб була перетворена і Почапинська
Свято-Троїцька церква, яку закрили в лютому 1936 року. З акту передачі
приміщення цієї церкви ми дізнаємося, що під час реорганізації церкви в
будинок культури, було знято дзвони мідні та зі сплаву міді й срібла, а
також зруйновано іконостас, знищено численні ікони. Склепи, похованих у
підземеллі поміщиків Четверикових та Преснухіних, які містилися в підвальних
приміщеннях під церквою, було пограбовано й викинуто. Дерева навколо церкви
(багаторічні липи, клени, ясени та ялини) були вирізані, як за розпорядженням
органів місцевої влади, так і окремими громадянами — жителями села Почапинці.
Такі «заходи» набували масового характеру на всій території України.
У цілому на території сучасної Черкащини за п'я тдесят
років, із 1919 по 1969 роки, органами влади було закрито майже 700 православних
та п'ять старообрядницьких храмів, 10 католицьки х костьолів, близько 60
синагог, багато з яких безжал існо знищили. Одночасно з руйн ацією церковно-архітектурних
храмів ширилися репресії, здійснювалися наполегливі спроби використати
церкву задля геополітичних змін, що призводило до її нищення.
На території Лисянщини було закрито і використано під склади
церкви в селах Яблунівка i Журжинці. У 30-х роках у містечку Лисянці зруйновано
багатовіковий польський католицький костьол. 1960 року перетворено на склад
церкву в селі Чаплинка, 1961 року — церкву в селі Верещаки, 1959 року —
церкву в селі Ріпки. З 1961 року був зачинений і протягом багатьох років
з ініціативи місцевих органів влади поступово знищувався православний Свято-Михайлівський
храм у містечку Лисянка, і в кінці 70-х рокiв його вже не існувало.
Здається, ми забули одне: ці споруди становили велику архітектурно-мистецьку
та історико-культурну цінність, вони є перлинами зодчества й пам'яті і
відігравали важливу роль у становленні національної культури, були пов'язані
з визначними історичними подіями.
Після проголошення 1 991 року незалежності України ситуація
дещо змінилася. Поступово почали нормалізуватися державно-церковні стосунки,
створюватися умови для нормального функціонування р елігійних організацій,
почався бурхливий процес відродження релігійного життя, відбудови культових
споруд — цих архітектурних витворів.
Зокрема, на території згаданої вище Лисянщини в грудні
1993 року на основі Закону УРСР від 23. 04. 1991 р. «Про свободу совісті
та релігійні організації»; Постанови Кабінету Міністрів України від 5.
04. 1991 р. «Про передачу культових споруд релігійним організаціям»; Указу
президента України від 4. 03. 1992 р. «Про заходи щодо повернення релігійним
організаціям культового майна», а також рішенням сесії Почапинської сільської
ради народних депутатів — приміщення Свято-Троїцької церкви в селі Почапинцях
передано у власність Свято-Троїцької парафії Київської єпархії. А восени
1995 року відремонтована і відроджена церква в селі Почапинці відчинила
двері для своїх прихожан. Почали діяти церкви в селах Верещаки, Журжинці,
постали величнi куполи відродженої Свято-Михайлівської православної церкви
над давнім українським містом Лисянкою.