Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Макар, який не пас телят...

27 квітня, 2012 - 00:00

Трилогія «Биті Є» Люко Дашвар розпочинається першим романом «Макар». Це історія з життя одного пристосуванця, яких у наш час можна зустріти безліч...

Люко Дашвар — письменниця з величезними тиражами і найтиражованішими історіями, знову підтвердила свій літературний хист новою книжкою. Йдеться про першу із задуманої авторкою трилогії «Биті є» книжку — «Макар». Для більшості прихильників і шанувальників творчості цієї авторки новодрук цілком логічно асоціюватиметься з попереднім романом «Рай.центр», з якого, власне, й запозичено типажі. У передмові до свого проекту письменниця пояснила ідею: вона вирішила описати три сучасних людських типи — пристосуванця, метросексуала та бунтаря, і саме першого, пристосуванця Макара, змалювала у щойно виданій книжці. Не знаю, чи логічно, але читачів не повинно дивувати те, що опис головного героя цілком збігається із загальноприйнятим у народі уявленням про такого суб’єкта: Макар ще під час навчання у виші познайомився із заможною жіночкою бальзаківського віку, став її коханцем, а вже через руки своєї «страшної звірюки Мартазаври» (отака любовна лексика) швиденько доростає й до помічника народного депутата.

Авторка запозичає не лише зовнішні атрибути клішованого альфонса, а й додає йому таких самих внутрішніх стереотипних мотивів — доброго і спраглого до високих почуттів. Попри заможне й забезпечене життя, сумління все ж гризе юного героя, що змушений перебиватися подібного типу заробітками. Світле й чисте почуття, загнане вглиб бажанням бути багатшим і впливовішим, таки дається взнаки. Любощі зі старіючою коханкою, звісно, не приносять задоволення, робота приїдається... Тож цілком у дусі подібних історій на горизонті з’являється біла і чиста дівчина, мрія зіпсованого життям чоловіка, а заодно й дочка ще багатшого і ще впливовішого партнера по бізнесу Макара. А за цей час головний герой устигає започаткувати (не без допомоги своєї нелюбої коханки) власну справу (чесності тут теж бракує всім) — маленьку швейну майстерню. У погоні за омріяним почуттям і чистотою нового об’єкта пристрасті Макар, як і має бути в екшн-історіях, втратить усе — не лише обридлу коханку, не лише потрібні зв’язки та великі гроші, а й любий бізнес. І далі — з невичерпною винахідливістю Макар завойовуватиме не лише свій бізнес, а якщо пощастить у цій війні, то може й кохану.

Таким чином, читач може пізнати ази бізнесу по-українськи, а саме: захоплення, поглинання, рейдерство, відкати і просування продукції. А заразом отримає й добрий шмат «стрілялок» — маленьку швейну майстерню захоплять макарові «найманці», охоронців візьмуть у заручники, а спецназ спробує викурити непроханих зайд, але все це нагадуватиме старий анекдот: «яка країна, такі й теракти». Щоправда, все-таки якоюсь незрозумілою видається мотивація героя, адже він так прагнув кохання, а все поклав на повернення власного бізнесу. Вочевидь, навчився відрізняти головне від другорядного. І любовні пристрасті — не головні в цьому списку.

Карколомний сюжет, несподівані повороти очікують читача на кожній сторінці цієї книжки, яку цілком можна назвати пригодницько-любовним трилером.

Мені, приміром, дуже цікаво було заглибитися в нюанси рейдерства, шкода, що фактажу авторка подала замало, тільки зачепивши цю й справді цікаву і для читача, і для письменника тему. А ще завжди приємно впізнавати Київ, вулиці, будинки та просто описані знайомі місця, причому осучаснені, не десятирічної давнини.

Люко Дашвар можна закинути непереконливий інтимно-високий штиль у спілкуванні героя зі своєю коханою, тут герой скочується до пафосного і майже екзальтованого лицаря на білому коні, хоч звичний для нього спосіб життя цілком заперечує навіть можливість подібних проявів. Та й, часом буває, певні дидактичні нотки мимохідь звучать у тексті.

Та попри все, навіть скептики дочитують роман до кінця, вмінню тримати перо гострим авторці можна лише позаздрити. Хоч би який вона обрала сюжет, на халтуру чи кволу невдачу він таки не скидається, навіть якщо напрямок економічного бойовика цілком новий для авторки. Можна констатувати, що Дашвар залишається однією з найуспішніших і наймайстерніших письменниць сьогодення. Альфонс у реаліях нашого часу — про це в трилогії «Биті є», першій частині «Макар» (Харків: КСД, 2011).

Ярина СКУРАТІВСЬКА
Газета: