Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Історія однієї картини

17 листопада, 2021 - 13:28

Думаю, історія цієї картини вартувала б уважної розвідки культурологів, якогось сумного філософського есе від відомого письменника і хоча б епізоду в новому українському фільмі. Проте, від початку я й сама не відчула її особливої ролі в житті багатьох незнайомих мені людей. Тож про все по черзі.

Коли я приїжджаю в село, то люблю усе фіксувати на камеру – квіти, тварин, орнаменти килимів і вишивок, кахлів і капців, прості продукти й такі ж рецепти, людей, коли дозволять, і небо, інакше, ніж над електричним проспектами міст. У мене ніколи не було села, бабусі чи родичів до яких приїздила б на літо чи празник, і коли у шлюбі я отримала “своє” село, то всі мої візити туди перетворилися ще й на дослідницькі експедиції. Під час останньої я врешті дісталася горища – просторого і світлого, з горіхами й травами, теплими боками комина і шурхотінням кота, що завжди приходить туди, коли відкривається можливість (читайте – двері). На одному із боків димаря висіла картина, якій поталанило зі світлом більше, ніж багатьом схованим у музеях. Скупе листопадове сонце ніби сріблило її у сухому повітрі горища. Архетиповий сільський сюжет – дівчата і хлопці на кладці через річку заграють і бавляться.

Картина не мальована, а видрукована на товстому папері недорога репродукція. Давно забута тут на горищі, у галереї захожих білок і домашніх котів. Я сфотографувала її, й серед інших зафіксованих прекрасностей того дня, виклала у мережі. І тут розпочалося… Близькі й далекі, знайомі й незнайомі відвідувачі моєї сторінки лишали сотні коментарів – і в мене така, і в нас, і в моєї бабусі була… Невідома мені картина, побачена вперше на горищі, виявилася рідною стільком далеким в часі і просторі людям. Костянтин Трутовський, “На кладці” 1881 року. Російський художник, що закохався в Україну, малював її наче Гоголь і знався з Шевченком, став батьком мільйона радянських репродукцій. От вона, попкультура комуністичного суспільства, бралася жартувати спочатку я. У всіх хатах – однакові картини. Але чим більше коментарів я читала, тим ціннішою мені здавалася її історія. Картина одна – спогади різні.

Є ця картина на хуторах Полісся й у містечках Вінниччини, у хатах високо у Карпатських горах і в зачинених кабінетах сільських бібліотек, у бабусиних спальнях і як у нас, на горищі. Діти любили вигадувати сюжети й стосунки пар, розглядати одяг і давати імена героям, дорослі – дарували на новосілля і дні народження, вішали у залах і на верандах, хтось зберіг і донині, для когось – це милий спогад із давно покинутих місць.

Не знаю, як так сталося, що у моїй родині не було ані ведмедів у лісі (“Ранок у сосновому лісі” Шишкіна), ані “Місячної ночі на Дніпрі” Куїнджі. І хоч така масовість і простота мистецтва – ясна ознака суспільств комуністичних, є щось незвичне в картинах, що розгортають калейдоскопи таких різних спогадів у таких різних людей. Виходить, навіть за таких дивних умов мистецтво спрацювало, а наївне естетичне долучення перетворилося у щирі сентименти кількох поколінь. Є серед читачів, певне, люди, як і я, не настільки обізнані з художнім мистецтвом, то Вам раджу подивитися більше творів Костянтина Трутовського, що ніби застиглі кадри етнографічних експедицій Україною кінця 19 сторіччя. Цікаво, яка стане Вашою улюбленою?

Анна Данильчук, фото авторки

Новини партнерів