Режисерка й сценаристка «Перспективної дівчини» Емеральд Ліллі Феннелл починала як акторка. Знімалась у драмах «Альберт Ноббс» (2011), «Анна Кареніна» (2012), «Дівчина з Данії» (2015), «Віта й Вірджинія» (2018), у серіалах «Виклик акушерки» (2013-2017) і «Корона» (2019-2020). Паралельно Феннелл писала романи й сценарії, виступила шоураннеркою другого сезону жорстокої комедії «Вбиваючи Єву», яка принесла їй дві номінації на премію Primetime Emmy Award. «Перспективна дівчина» - її повнометражний режисерський дебют. Слід додати, що співпродюсеркою тут виступила Марго Роббі – виконавиця ролі Шарон Тейт в “Одного разу… в Голівуді” Квентіна Тарантіно та зірка феміністичних проєктів “Я, Тоня”, “Сенсація” та “Хижі Пташки”.
Рекламний слоган «Перспективної дівчини» наголошує: “Ще ніколи помста не була такою захопливою”.
Варто уточнити: не тільки захопливою, а й уїдливою. І сумною теж. Бо помста – це могила для двох. Тож цілковито щасливого кінця чекати не варто.
Кессі, вона ж Касандра (але зараз її звати інакше), молода білявка в короткій сукні, п’яна як барило, ледь тримається на канапі в нічному клубі. Її стан активно коментують троє самців виду homo sapiens. Один з них, з іграшковим ім'ям Джеррі, під активне заохочення з боку друзяк, пропонує дівчині відтранспортувати її додому. Хороші манери – обманка: привізши здобич до себе, турботливий лицар намагається її накачати ще більшою кількістю алкоголю та змусити до сексу. Аж раптом непритомний об'єкт повстає з небуття з тверезими і злими словами: “Що. Ти. Робиш?” Джеррі переляканий на смерть. Вранці героїня Малліган повертається додому, босоніж, вимазана чи то кров'ю, чи то кетчупом, і мовчки, самим поглядом – в ці очі краще не дивитися - ставить на місце тріо хамуватих робочих. Вдома вона відкриє блокнот-молескін і поставить на честь Джеррі паличку. Паличок багато. Закреслені групами по чотири. Як дні на стіні в’язниці.
Це в’язниця і є. Найгірша – та, що в голові. Страшніша за сторожові вежі й колючий дріт.
Кассандра, власне – promising young woman з заголовку фільму: вчилася в медичному університеті «Форрест», вважалася найкращою на курсі неврології, мріяла стати лікаркою. А ще була в Кессі у «Форрест» подруга Ніна, яку вона знала з 4 років. Найрідніша душа в світі – подруга на все життя. На другому році навчання Ніну напоїв і зґвалтував однокурсник - у компанії таких самих, як він, мерзотників, що не просто дивилися, а й сміялися. А оскільки ґвалтівник мав популярність – така собі студентська зірка – то цькувати почали не його, а жертву. А деканат відмовився вживати будь-яких заходів. Це зрештою вбило Ніну, а Касандру надламало на все життя. Вона покинула університет і почала мститися. Спочатку – безадресно, прикидаючись п’яною і ошелешуючи любителів домагатися до беззахисних жінок. Поступово все стало набагато серйознішим.
Емеральд Феннел недарма має нагороди за сценарні й письменницькі роботи. Весь сюжет побудований як гра зі зростаючими ставками, з несподіваними переходами на все небезпечніші рівні. У нас спочатку формують певні очікування, потім ефектно їх руйнують. Темп прискорюється, атмосфера тьмяніє, історія практично зупиняється, занурена в добрість любовної лінії, потім зривається з місця в кар’єр, шокує розв'язкою, добиває фіналом.
Виконавиця головної ролі Кері Малліган намагається якомога точніше відповідати найкрутішим поворотам. Коли треба - удавано безпорадна, коли треба – безжальна. Може бути щиро радісною, закоханою, усміхненою, дотепною; або розпачливою, заплаканою, вразливою. Але при цьому своїх цілей Кессі до певного моменту досягає винятково грою розуму, вмілими інтригами, маніпуляціями страхами тих, хто завинив перед Ніною.
Найцікавіший і в певному сенсі загадковий компонент “Перспективної дівчини” – її візуальне рішення. Феннел за допомогою художника Майкла Перрі занурила героїню в крикливий гламур, в уречевлену картинку з застарілого модного журналу. Кессі найчастіше одягається в рожеве і ніжно-блакитне, в якісь пухнасті светри та сукні в квіточку. Рожеві номери глав, на які ділиться фільм - з того ж ряду. Ключовий поворот сюжету, що приводить до фатальної розв'язки, взагалі відбувається у вітальні, витриманій у тих самих пастельно-рожево-бежевих тонах, з херувимчиками-свічниками, мармуровими столиками і великою фотографією собаки в золотій (! ) рамі.
Але нащо в трилері, що рухається помстою, ненавистю і насильством, цей «жіночний» кітч?
Для відповіді потрібне друге запитання. Чому протистоїть Касандра? Світові чоловічого, патріархального панування. Цінності якого поділяють у тому числі чимало жінок. Однак Феннел показує цей світ не тільки у його жаху, а й у його жалюгідності. Вищезгадана уїдливість – інтонація, що панує в зображенні цілої галереї самовпевнених “альфачів”, які на повірку виявляються боягузами й нікчемами. По суті, перед нами – дуже недобра, влучна сатира. І всі ці квіточки і рожеві кофтинки, вся ця позолота і балансування на межі вульгарності – ідеальне обрамлення для неї.
Гучна, нарочита естетика, поєднана з моторошним сюжетом – заява авторок проєкту. Візуально-драматургічний маніфест. Файненька заквітчана коробочка з бомбою всередині. Солодкий туман над ямою з арматурою, яка стирчить. Пушиста рукавчика на важкому кулаку.
Бачите нас такими?
Окей.
А тепер отримайте. З ноги.
***
Перспективна дівчина / Promising Young Woman (2020, Велика Британія-США, 113`), режисура, сценарій: Емеральд Феннелл, оператор: Бенджамін Крацун, в ролях: Кері Малліган, Бо Бернем, Елісон Брі, Конні Бріттон, Альфред Моліна, виробництво: FilmNation Entertainment, LuckyChap Entertainment.