24 липня почали надходити повідомлення, що фахівці Нідерландів, а потім Великобританії оглянули і розпочали вилучення інформації з «чорних скриньок» загиблого малайзійського Боїнга. Повідомлялося також, що, за попередніми даними, слідів стороннього втручання в бортові самописці не виявлено. Новина, звичайно, хороша. Я чекаю, коли авіакатастрофу і її розслідування почнуть коментувати сучасні експерти-професіонали. Але поки таких коментарів я не зустрічав, то сам продовжую ставити питання і дещо коментувати. Щоправда, коментувати тільки те, що я знаю з особистого досвіду розслідування подібних (двох) авіакатастрофи десятирічної давності. Я розумію, що за десять років з'явилося багато нових технологій і методик подібних розслідувань, яких я не знаю. Цей матеріал є продовженням моїх попередніх матеріалів від 19 і 22 липня з цього питання, опублікованих на моїй сторінці ФБ. Давайте почнемо розбиратися і не будемо поки занадто радіти. Дивимося на світлину одного з агентств, що зафіксувала факт передачі бандитами самописців представнику Малайзії.
На столі лежать два помаранчевих самописці («чорні скриньки»). Один мовний – менший, і другий, який трохи більший - параметричний. На мовному, який видно, що пошкоджений, є радіолокаційний і акустичний маяк (схожий на білу трубку), а на параметричному він відсутній. На це вказують зелені стрілки. Чому його немає, ми не знаємо. В ситуації взаємної довіри всіх сторін, причетних до розслідування авіакатастрофи, ця обставина не викликала б жодних сумнівів. Знайшли й добре. Але в нашій ситуації є питання. Коли радіолокаційний маяк працює, то за допомогою спеціальної апаратури (типу пеленгатора) його знаходять порівняно швидко. Навіть в океані з глибини шість тисяч метрів сигнал про його місце розташування буде чути до 30 днів. А якщо його кудись перевозити, наприклад до Росії, і маяк працюватиме, то українська сторона таким же пошуковим пеленгатором могла це фіксувати. А якщо цей маяк не працює, то пеленгатор його не бачить.
Не знаю, як, куди і чому пропав радіолокаційний маяк з параметричного самописця. Можливо, дійсно він був зруйнований під час самої авіакатастрофи. А може й ні. Річ у тім, що параметричні «чорні скриньки» завжди розміщуються у хвостовій частині літака, яка зазвичай найменше руйнується. Чому майже завжди при будь-яких авіакатастрофах ми бачимо незгорілий і незруйнованими хвіст. Цьому є багато пояснень. Фахівці їх знають. Крім того, параметричний самописець може фіксувати до 500 (!) параметрів стану літака. Серед них є низка дуже істотних для розуміння, що відбулося в перші секунди. Шрапнель із високоміцної сталі під час вибуху боєзаряду на висоті десять тисяч метрів отримує фантастичну енергію. Силу вибуху додає ще дуже низький атмосферний тиск на цій висоті (уп'ятеро менше (не на 5 %) ніж на землі), сам літак, який мчить із великою швидкістю назустріч ракеті, і плюс швидкість ракети. Якби сама ракета або просто боєзаряд без вибуху (!) зіткнулися на такій висоті і з такими зустрічними швидкостями (ракета 800-1200 м/с, і літак 250 м/с), то катастрофа також була б неминуча. Але вона по-іншому розвивалася б. А тут ще й вибух 50-70-кілограмового потужного боєзапасу, оповитого тисячами кульок із високоміцної сталі. Перш ніж пілоти встигнуть щось сказати, якщо встигнуть, параметричний самописець блискавично зафіксує дуже багато змін і пошкодження різних систем літака. І одне з дуже важливих - це розгерметизація літака і швидкість розгерметизації (декомпресії). Не буду пояснювати, чому це дуже важливо, фахівці добре це знають. Одне слово, параметричний самописець дає величезний масив інформації, який у разі, коли екіпаж гине одразу, має ключове значення. Звичайно, в поєднанні з іншими даними. «Боїнг-777» літак довгий - 74 метри в довжину і 61 метр розмах крил, тобто промахнутися складно. До того ж цей «Боїнг-777» бере 171 тонну палива, хоча сам (порожній) важить 158 тонн. Уявляємо, так? Вибух був, швидше за все, знизу і близько до літака (у ракети радіолокаційний детонатор), за деякими даними, ближче до кабіни. Якщо пілоти не загинули одразу від цього вибуху, то вони встигли щось сказати. І це записав мовний самописець, який, як ми бачимо, дещо пошкоджений. Будемо чекати. У будь-якому разі дуже важливо буде дізнатися, чи не спеціально хтось вже на землі видалив радіолокаційний маяк з параметричного самописця? Дай Боже, щоб цього не сталося.