Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Офшорний рай – амбарна благодать!

2 червня, 2016 - 12:31

На початку квітня цього року розгорівся скандал, викликаний публікацією міжнародного консорціуму журналістів-розслідувачів (ICIJ) матеріалів про офшорні компанії, що використовуються впливовими особами для ухилення від сплати податків. Серед основних фігурантів значаться впливові громадяни України, у тому числі вище керівництво держави.

Матеріали під умовною назвою «Панамські документи»  були отримані в результаті витоку інформації від юридичного підприємства «Mossack Fonseca», яке надає послуги з реєстрації та обслуговування офшорних фірм. Повна база з понад 11,5 мільйонів документів опинилась в німецькій газеті «Süddeutsche Zeitung».

У цей час Президент України Петро Порошенко знаходився з офіційним візитом в Японії, де й прокоментував «свіжі» неприємні для нього та його оточення події. Коментуючи скандал з офшорами, Порошенко в черговий раз заявив, що перевів свої активи в «сліпий» траст. «Зазвичай, офшорний рахунок використовується в таємниці для того, щоб мінімізувати сплату податків. А в цьому випадку все було навпаки, негайно, після того, як я став президентом, я заявив, що весь мій бізнес буде залишатися в прозорому трасті з найбільшим інвестиційним банком в світі – це банк Rothschild», - наголосив президент. При цьому він та його юристи видали «на гора» купу меседжів зі складними словесними економічними конструкціями, не зрозумілими більшості населення України.

На сьогодні немає юридичних підстав звинувачувати Президента, чи його бізнес-підлеглих у вчиненні будь-яких корупційних дій, а тим паче злочинів. Але пояснення, що усі використовують офшори для мінімізації податків, а випадок з Порошенком, навпаки, на благо українців і України – звучать непереконливо, й сприймаються людьми з вищим ступенем іронії.

До того ж ніхто більше, а це близько двох десятків українських громадян, практично не відреагували на журналістські звинувачення й не надали  якихось значимих пояснень.

Далі ще більше суми для українців й публічної непрофесійності влади.

Після вищезазначених заяв НАБУ, необґрунтовано посилаючись  на Закон України «Про Національне антикорупційне бюро України» та Кримінальний процесуальний кодекс України, заявляє, що «…чинний президент України не є підслідною НАБУ особою і Бюро не має повноважень розпочинати щодо нього досудове розслідування». Водночас у Бюро зазначили, що відносно інших осіб, згаданих у матеріалах, проводиться аналітична робота з метою встановлення підстав для проведення досудового розслідування.

  Не повинно бути сумнівів у кваліфікації й правовій підготовці співробітників Бюро, але вимушений стверджувати, що їх рішення у даному випадку були незаконними.

НАБУ порушило вимоги частини 1 статті 214 Кримінального процесуального кодексу України, відповідно до яких слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після… повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення зобов’язаний внести відомості до ЄРДР та розпочати розслідування.

А особи, підслідні НАБУ чи іншим органам, з’являються у кримінальному провадженні тільки після повідомлення їм про підозру, й ніхто не заважає провадити досудове розслідування до зазначеної процесуальної дії.

Не внесення відомостей до ЄРДР у тому числі через те, що відносно інших осіб проводиться аналітична робота, не коментую, оскільки тут мова не про право. Це щось інше.

НАБУ зобов’язано було зареєструвати кримінальне провадження за ознаками злочину, передбаченого ст. 112 Кримінального кодексу України, щодо ухилення від сплати податків громадянами України на підставі матеріалів компанії «Mossack Fonseca», опублікованих в німецькому виданні «Sьddeutsche Zeitung», інших засобах масової інформації, та заяв народних депутатів України.

 Викладене вище й жорстке парламентське протистояння у питанні створення відповідної депутатської комісії для дослідження «панамських документів» сприймається суспільством як доказ корупції у вищий ешелонах влади України, представники яких таким чином приховують свої корупційні діяння, у першу чергу відмивання коштів, здобутих злочинним шляхом.

Намаганню відволікти увагу людей від «офшорних справ» влади, могло допомогти повернення Надії Савченко, однак перенесення дня звільнення з 10-12 травня на знакову дату «25 травня» спрацювало з точністю до навпаки.

Оскільки ухилення від сплати податків в український бюджет з використанням офшорних схем містять величезну небезпеку для багатьох високопосадовців, для повного видавлення цієї кримінальної проблеми за обрій інформаційного простору запускається «бомба» чорної каси Партії Регіонів.

У цьому випадку НАБУ уже сміливо реєструє кримінальне провадження за ознаками злочину, передбаченого ч. 4 ст. 369 Кримінального кодексу України (пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі). Для розуміння – це давання хабара.

Безперечно в матеріалах, переданих Віктором Трепаком, багато цікавих речей й креативних осіб, але очевидно, що гучних затримань нам очікувати не слід.

Окрім відправлення у забуття «офшорного питання»,  це початок з нуля політичних перемовин щодо коаліції, голосувань, розподілення (швидше віджиму) керівних портфелів. Саме небезпечне, що дана ситуація може призвести згодом до проголосування парламентом актів щодо виборів на Донбасі, амністії терористів, бойовиків і російських найманців, які вчинили тяжкі й особливо тяжкі злочини, що спричинить багаторічну «відсутність» в складі України значної частини її території.

Давно не є таємницею, що Тарас Чорновіл й кілька десятків інших членів «ПР» на постійній чи періодичній основі отримували з партійної каси щомісяця 5-10 і більше тисяч доларів США. Така практика існує давно й нею користуються практично усі партії за відпрацьованою єдиною системою. Амбарними книжками користуються усі, вони різняться тільки в розмірах і порядку цифр.

 Тут важливо знати, що такі виплати не мають кримінального окрасу, й дії як отримувачів грошей, так і осіб, що видавали їх, не мають ознак кримінальних правопорушень. Кримінал знаходиться на відстані – в місцях, де ці кошти були відмиті.

Таким чином, тема «чорних кас» не приховала офшорну проблему, швидше, навпаки, тепер буде складно не зареєструвати кримінальне провадження щодо ухилення від сплати податків й відмивання коштів та майна, здобутих злочинним шляхом.

P.S. Складно стверджувати, навмисно чи з необережності, але оприлюднені обставини, які в сукупності з уже відомими фактами є підставами для окремого кримінального розслідування щодо багаторічного  очільника ЦВК Охендовського М.В. з невідкладним проведення першочергових слідчих дій та із задіянням усього комплексу оперативно-розшукових заходів. 

Василь ВОВК, екс-начальник головного слідчого управління в СБУ

Новини партнерів