Державний комітет телебачення та радіомовлення оприлюднив підсумки власного щорічного дослідження якості програм, що виробляються обласними держтелерадіокомпаніями. Як зазначено на офіційному сайті відомства, «за результатами моніторингу, в більшості ОДТРК зросли показники якості програм». Так, найвищі оцінки за п’ятибальною шкалою отримали Луганська ОДТРК — 4,86, Дніпропетровська — 4,76 та Донецька — 4,73 бала. Найнижчі бали в миколаївських і чернігівських телевізійників — 3,98 та 3,76 відповідно. Якщо поглянути на загальну таблицю рейтингу ОДТРК (доступна на сайті Держкомтелерадіо), то в порівнянні з минулим роком свої позиції значно підвищила Львівська телерадіокомпанія (з 20 місця — на шосте) й Тернопільська (з 24 — на 16 місце). Водночас суттєво погіршилась якість контенту в Черкаської (з шостої позиції — на 13-у) та Херсонської ОДТРК (з 13 — на 22). За інформацією Держкомтелерадіо, моніторинг ефіру проводився за такими критеріями, як технічна і творча якість телепрограм, візуально-графічне оформлення каналу та загальне програмування.
— Ми, згідно з результатами моніторингу, є телерадіокомпанією, яка за цей рік продемонструвала найбільші результати розвитку, — зауважив у коментарі «Дню» заступник генерального директора ТРК «Львів» Людмила МАЙОР. — Завдяки чому? Перша й основна причина — змінилося керівництво компанії (у липні 2012-го ЛОДТРК, тепер — ТРК «Львів» очолив екс-керівник рекламного відділу Першого Національного каналу Микола Шевчук). А отже, змінилася програмна політика та просування самого іміджу компанії, підходи до підготовки програм, відбувся ребрендинг каналу. Головне завдання, котре стоїть тепер перед компанією, — зламати стереотип, що державне телебачення — це завжди нудне, нецікаве, обов’язкове, тобто тільки для влади, а не для глядачів. Звісно, державні ТРК зобов’язані висвітлювати діяльність держструктур. Цього не уникнути, бо ми фінансуємося з держбюджету, зрештою, це прописано в нашому статуті. Але, поза тим, є довільна програма, й у ній ми вільні розвиватися в тому напрямі, в якому вважаємо за потрібне. Тут, власне, й бачимо достатньо широке поле. Продукуючи цікавий контент, ми плануємо привернути увагу до телебачення нового глядача. Якщо відверто, хочемо, щоб нас якомога більше дивилися діти, підлітки, молодь.
У Донецькій телерадіокомпанії вважають запровадження моніторингу програм у практику оцінки роботи державних ТРК досить прогресивною формою оцінки роботи з боку Держкомтелерадіо. Саме такі моніторинги, на думку директора Донецької ДТРК Олега Джолоса, дають можливість «побачити як позитивні моменти роботи, так і недоробки».
— Система державних мовників вирішує єдині завдання з реалізації державної інформаційної політики, і рейтинг показує, хто справляється з поставленими завданнями краще, а кому слід підтягнутися. Складно сказати, наскільки результати моніторингу репрезентативні, тобто відображають реальний рейтинг державних ТРК у своєму регіоні, але те, що він зроблений професіоналами на основі реального перегляду наших програм, у мене сумнівів немає, — зауважує Олег ДЖОЛОС. — Як мені відомо, тільки при підготовці останнього моніторингу фахівці Держкомтелерадіо переглянули понад 300 (!) телепрограм державних мовників. Причому моніторинг відбувався на підставі он-лайн трансляцій на сайтах ОДТРК, тому фахівці могли оцінити реальний ефір, а не, наприклад, спеціально підготовлені для моніторингу програми.
За його словами, коли саме проводиться моніторинг, керівники державних ТРК не знають. Тому для визначення рейтингу враховувалися всі програми, що йдуть в ефір, а не лише найкращі.
— За останній рік ми значно вдосконалили роботу редакції інформаційних і громадських програм, — продовжує Олег ДЖОЛОС. — Як результат, щоденні випуски новин і щотижнева програма «Вектор економіки» було названо серед кращих програм по всій системі Держкомтелерадіо. До слова, «Вектор економіки» цього року було визнано кращою економічною телепрограмою в конкурсі Донецької обласної ради, він став переможцем Міжнародного фестивалю в Польщі «Калинові мости». Головну творчу основу виробництва нашого контенту становлять критерії програм державного замовлення, які затверджено нормативними документами Держкомтелерадіо. Ми постійно працюємо над якістю нашого програмного наповнення, адже в умовах цифрового ефірного ТБ значно зростає конкуренція між мовниками. Щодо Донецької ОДТРК, що називається, розслаблятися нам не дозволяють наші колеги з телекомпаній «Донбас», «Юніон», «Нове місто», «Перший муніципальний». Дуже пристойний рівень програм мають місцеві телекомпанії в Красноармійську, Маріуполі, Артемівську, Слов’янську — в регіональному мультиплексі МХ-5 ми конкуруємо й із ними. Отже, працювати над якістю програм, модернізувати технологію виробництва нас змушує не тільки рейтинг Держкомтелерадіо, а й бажання відповідати інтересам аудиторії державного ТБ, яка стає все більш вимогливою.
Олег Джолос переконаний, що, попри обмеженість у фінансуванні, регіональні держані мовники можуть і повинні модернізовувати технології виробництва телепрограм і цим самим боротися за свого глядача.
— 2013 року, незважаючи на економічні складності, нам вдалося суттєво оновити парк студійних і репортажних телекамер. Що у свою чергу стало передумовою до можливого відновлення роботи другого апаратно-студійного комплексу. Є надія, що в новому році в нас буде в роботі два АСК, що значно поліпшить оперативність нашої роботи в студіях і дозволить збільшити обсяги інтерактивних програм, — продовжує директор Донецькою ДТРК. — Що стосується творчої складової, то багато чого буде залежати від обсягів державного замовлення на майбутній рік, — як по «цифрі», так і по аналоговому ефірному мовленню. Але кожного разу акценти робитимуться на інформаційне мовлення, аналітику, науково-просвітницькі та культурологічні програми. А ось розважальний контент — це прерогатива недержавних мовників.
Утім, не всі керівники ОДТРК відкриті та готові до критичних оцінок своєї роботи. Так, генеральний директор Херсонської ОДТРК «Скіфія» Валерій Долина на прохання кореспондента «Дня» дати коментар щодо оприлюдненого рейтингу та механізмів, які державному обласному каналу допоможуть конкурувати з місцевими приватними та центральними каналами, відповів, що «не готовий спілкуватися на цю тему».
Ось так і виходить: доки деякі керівники «не готові», аудиторія державного ТБ, як слушно зауважив Олег Джолос, стає більш вимогливою. А ще — має кращий доступ до альтернативних — приватних та інтернет-мовників.